Död på trappsteget för gubbrocken!

Igår såg jag Sahara Hotnights på tv och under hela tiden dom var i bild så snurrade det i mitt huvud "coolt, dom är tjejer" "shit hon kan verkligen spela gitarr" och andra kommentarer som jag i min vardag försöker att motverka. Det fick mig att förstå hur hårt fördommar som vi proppats fulla med under vår uppväxt sitter och jag som inte ska ha såna fördomar har dom. Man lever som man lär.

På gymnasiet spelade jag i ett band och vi var två killar och två tjejer, vilket vi inte tyckte var så konstigt, jag på gitarr, s(tjej) spelade bas, a(kille) spelade gitarr och sjöng och j(kille) spelade trummor,  men vilka reaktioner vi fick! Ibland trodde jag att hela vår framtid berodde på att det fanns tjejer i bandet. Jag och s fick kommentarer som "Ni behöver inte vara bra, ni är ju snygga och coola" "Va kan du verkligen spela gitarr, jag trodde..." och när vi gick vidare i en musiktävling så stod det  i motiveringen att det var spännande med blandningen av killar och tjejer.

Ofta pratade jag med andra om vårt band och försökte få ur dom vad som var bra och dåligt, alla tyckte att jag och s var bra och klagade på j och a. Det kändes då som att det var en fördel att man var tjej, men nu i efterhand så förstår jag att ingen tog mig och s på musikaliskt allvar.

Jag längtar efter en tid där det är naturligt för en tjej att dra ett gitarr-solo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback