Feministisk utopi?

Ok, dö inte. Detta är mitt dagsverk:

I texten frågar jag mig Finns det en gemensam feministisk utopi? Vad är den i så fall?

Handlar det om att vända ett patriarkat till ett matriarkat? Handlar det om kvinnors frihet som grupp eller alla individers frihet i ett samhälle, är det möjligt inom de ramar och strukturer som vårt samhälle har? Eller handlar det om att förändra strukturer eller helt enkelt börja om från nytt? Vad får vara kvar, vad kan användas igen? Är det möjligt? Kan vi leva i en värld utan makt?

Jag kommer inte svara på alla frågor, men försöka nudda och diskutera kring dem.

 

För att kunna förstå bättre är det viktigt att veta vad en utopi är, om det är något onåbart, en dröm eller något som skulle kunna bli verklighet. Det finns såklart inget enkelt svar på den frågan.”Med begreppet utopi underförstås ofta en tanke eller dröm som inte kan förverkligas.” skriver Litteraturvetaren Bibi Jonsson i sin bok I den värld vi drömmer om - Utopin i Elin Wägners

trettiotalsromaner (2001). Jag har hämtat några textutdrag ur hennes bok för att förklarara hur man kan se på feministisk utopi och framförallt radikalfeministisk utopi. Jag har senare i texten använt mig av Judith Butler och Lena Gemzöe, för att diskutera andra grenar av feministisk utopi.

Finns det en skillnad för hur feminismen ser på utopi och hur begreppet vanligen definieras? Antagligen inte, som alla politiska rörelser har det feministiska rörelsen mål och på samma sätt så kan vissa av dessa övergripande mål ses som utopier. Jonsson skriver:

 

”allt utopiskt tänkande till sin natur är kritiskt och profetiskt, men att missnöjet med sakernas tillstånd måste förenas ”med ett lika starkt hopp om att läget kan förändras till det bättre”.”

 

Vilket kan tolkas som att hon vill säga att utopiskt tänkande grundas i ett missnöje över sakers tillstånd och en vision om en bättre värld. Låter logiskt. Hon diskuterar vidare:

 

”Det utopiska ska inte heller betraktas som eskapism[1]. Föreställningen om ett behagligare tillstånd kan nämligen ha sin grund i kampen för ett bättre samhälle. I utopiskt tänkande finns ett slags naturlig progression[2] som innebär att den ideala situationen tecknas med hjälp av verb i konditionalis[3] mot bakgrund av en verklighetsbeskrivning som har till syfte att identifiera de existerande problemen. Det verkställande momentet handlar om hur människor ska röra sig från där de är till där de vill vara.”

 

Detta är mer av en ståndpunkt att utopier oftast har verklighetsförankring och framförallt sista meningen som handlar om att utopiskt tänkande verkar som en målbild som människor strävar emot.

 

Feministisk utopi

Vad är gemensamt för de feministiska teoriernas utopier? Finns det en sådan gemenskap? Vad finns det för olika utopier? Jonsson skriver så här om de feministiska utopierna:

 

”De feministiska utopierna kritiserar manssamhället och föreslår en alternativ ordning. En primär förutsättning för ett feministiskt utopiskt samhälle är naturligtvis att kvinnor inte är underordade som är fallet i patriarkatet. Det är emellertid om utformandet av denna alternativa ordning åsikterna går isär.”

 

Jag tror också att åsikterna går i sär för exakt vad den alternativa ordningen är för något. En intressant diskussion är den om radikalfeminismens syfte kontra en jämställd värld. Jonsson fortsätter:

 

”Enligt artikeln ”Women’s Fantasies and Feminist Utopias” från 1977 syftar en feministisk utopi till fullständig jämlikhet mellan könen. [...] De feministiska utopierna har enligt denna definition alltså inte som mål att vända på existerande hierarkiska könsmönster utan att eliminera dem.”

 

Stämmer detta? Gäller det all feminism? Diskussionen fortsätter:

 

”I läroboken Politiska ideologier i vår tid (1997)betecknas på liknande vis de feministiska utopierna som utopier vilka baserar sig på föreställningen att patriarkatets rasering skulle skapa en social harmoni mellan könen och frigöra både kvinnor och män. Med dessa definitioner skulle inte den värld som skildras i norska Gerd Brantenbergs Egalias döttrar (1978) betraktas som ett feministiskt Utopia. I Egalia förtrycks nämligen männen i ett kvinnodominerat samhälle. Den utopi som tecknas skulle möjligtvis kunna benämnas radikalfeministisk.”

 

Här ställer hon sig frågan om utopin om ett samhälle som skildras i Egalias Döttrar kan ses som en feministisk utopi. Är det så? Eller syftet kanske inte är att visa en feministisk utopi utan en alternativ värld, visa att det som vi ser som självklart inte är det. Hon skriver också att om det är en feministisk utopi så skulle den i så fall troligast vara radikalfeministisk.

 

”...feminismen handlar ”om att ge prioritet åt den kvinnliga värdeskalan”. I stället för att öppna den manliga värdeskalan för kvinnor, vilket hon menar varit jämställdhetspolitikens strategi, skulle de kvinnliga värdena utgöra normen.”

 

Här återger Jonsson Beatrice Halsaas teori om feministiska utopier, som i motsats till en jämställd värld en reflekterad värld där de kvinnliga värdena utgör normen.

 

”Sylvia Määttä skiljer inte mellan feministiska och radikalfeministiska utopier. Som feministiska utopier rubricerar hon samhällen i vilka ”det kvinnliga är jämställt med, eller har högre betydelse, än det manliga”.  Det senare alternativet utgör enligt min mening en radikalfeministisk utopi.”

 

Och här Sylvia Määttäs syn på saken. Det är intressant hur hon skriver jämställt med, eller har högre betydelse som om det inte skulle ha någon betydelse vilket. Tidig radikalfeminsm var väldigt radikal och det fanns grenar som ville gå från patriarkat till matriarkat, framförallt för att de tyckte att kvinnlighet var bättre än manlighet. Viktigt att tänka på är att de också utgick från att kvinnoroch män var två särarter, det var innan diskussionen om konstruktion av kön hade tagit fart. Har radikalfeminismen idag lämnat utopin om ett matriarkat och endast pratar om ett jämliks sämhälle?

 

”Kärnan i liberalfeminismen är idén om kvinnan som fullvärdig individ och medborgare. En stor del av det kvinnopolitiska arbetet idag kan ses som en fortsättning på liberalfeminismens kamp för kvinnors medborgerliga rättigeheter och lika tillgång till den offentliga sfären idag.”

 

Skriver Lena Gemzöe(2006) i sin ok Feminism. När man pratar om Liberalfeminism så är det ett jämlikt samhälle som är utopin. Man pratar mycket om att kvinnan som kön ska höjas till samma nivå som mannen och få samma möjligheter och rättigheter i vårt samhälle. Den svenska jämställdhetspolitiken kan kallas liberalfeministisk. Problemet med en sådan utopi eller mål är att själva samhället och dess strukturer inte ifrågasätts utan bara individers frihet inom ramarna för samhället. Detta gör att man kan se det som att kvinnor ska bli män för att få makt och att männen ska ta mer ansvar för barn och hem helt enkelt ur ett rättvise perspektiv. Liberalfeminismen kritiseras också för att vara heteronormativ och utgår från den vita medelklassen, där familjefrågor och kärriärfrågor anses vara viktiga.

 

Utopin om ett jämlikt samhälle tillhör både radikal och liberalfeminismen. Dock så kanske de använder olika metoder för att nå dit och de har kanske också olika bild av vad ett jämlikt samhälle faktiskt är. Radikalfeminismen pratar om att det inte går att få ett jämlikt samhälle inom ramen för det patriarkat vi lever i, liberalfeminismen tror att det är möjlgt med en del ändringar, det är det stora skillnaden.

 

Liberalismen kontra feminismen är också en intressant diskussion, jag tänker bara kort citera Nina Björks nya bok Fria själar där hon analyserar Victoria Benedictssons personliga strategier i ett patriarkalt samhälle. ”bla bla bla”

 

Anna Jörgensdotter skriver i sin recension av boken ” [...] Tesen som ska motbevisas är den om att människan fritt kan skapa sin tillvaro med blott ambition och vilja som hjälpmedel. Mot detta ställer Nina Björk hungern och beroendet – som följer oss ifrån födseln. Vi är relationella och beroende varelser. Vi kan inte stå ensamma – separerade från omvärlden.”

 

I en utopisk liberalistisk värld skulle alla människor vara ”fria” men vad gör letandet efter den totala friheten med oss? Är det ett vettigt sätt att förhålla oss till världen och kan vi någonsin bli fria, när vi som människor är beroende av vissa grundläggande saker som mat, vatten och luft?

 

Motsatsen till den liberalistiska utopin skulle kunna vara den socialistiska. Vad har den socialistiska feminismen för utopi? Marx skriver att när ägandet försvinner kommer monogamin sluta bygga på att kvinnan är beroende av  en rik man och istället bygga på kärlek. Kort och gott så enkelt är det enligt honom. Men det handlar väl också om frihet eller? Roten till allt ont är kapitalismen och vårt ägande, det gör oss alienerade i vårt samhälle. Den socialistiska teorin menar att vi inte är fria alls, att vi är totalt påverkade av vårt samhälle och den ekonomiska struktur som finns och att friheten skulle vara att bli kvitt pengarna, ägandet och innan det sker så finns det ingen frihet. Kvinnans plats enligt socialistisk feminism det kapitalistiska samhället är vid sidan av en man som försörjer henne, medan hon ger honom barn och kärlek och detta förhållande kan endas ändras genom att bli kvitt kapitalismen. (Om man läser in sig mer på Marx teorier kan man säker också få en bild av hur det samhället skulle se ut – vilket skulle vara en bild av utopin, men jag anser inte att det är viktigt i diskussionen och går vidare.)

 

Som jag pratat om tidigare så finns det massa kritik mot dessa feministiska grena och det största kritiken riktar sig mot att dessa feministiska grenas bara gäller vita heterosexuella kvinnor i väst och att den feministiska teorierna automatiskt också måste kopplas samman med andra förtryckande strukturer som ex. etnicitet, sexualitet, ålder mm. Patriarkatsteorin är för enkel, det är mer komplext än att alla kvinnor är underordnade män och är verkligen alla kvinnor lika? Kan man klumpa ihop alla kvinnor till en grupp?

 

Ur kritiken kom ny teori, med nya utopier. Postkolonial feministisk teori,  poststrukturalistisk feministisk teori och queer teori är några av dem som man brukar prata om.

 

Vad gäller postkolonial teori så är det inte en enhetlig feministisk teori utan ett sätt att ställa frågor. Frågorna som ställdes var: hur hör rasifiering och genusifiering ihop? Utifrån teorier om kolonialisering där man pratar om den vita mannens makt över de länder har kolonialiserar och förhållandet mellan kolonialisatör och de kolonialiserade. Postkolonial feministisk teori kritiserar att feminismen inte problematiserar ras. Postkolonialistisk teori sätter ett globalt perspektiv på feminismen och säger att man inte kan aplicera vitas erfarenheter på övriga världen. Det finns olika maktpositioner i alla länder och det går inte att dra all länder över en kam.

Shandra Talpade Mohanty skriver ”Jag födde inte till svart kvinna, jag blev det” som ett alternativ till De Beauvoirs ”Man föds inte till kvinna, man blir det” och diskuterar förhållandet mellan ex. en vit kvinna och en svart man och en svart kvinna och en vit man. Poängen är att påpeka hur olika maktordningar korsar varandra.

Vad skulle då en postkolonial feministisk utopi vara? Hittar inget specifik om det och tror att just för att det inte är en enhetlig teori, så finns det inte heller en gemensam utopi, men man kan anta att syftet är att utveckla de feministiska teorierna så att de innefattar alla kvinnor i hela världen.

 

Queerteorin vill lyfta att kön och sexualitet hänger ihop. Om genus är en social produkt så är sexualitet också det. Och maktstrukturen kring genus hänger ihop med sexualiteten. Sexualiteten är det som fattas, det som gör att genusteorierna bli klockrena. Vi bedöms inte bara utifrån vilket kön vi har utan också om det sexuella begär vi har riktas mot ”rätt” kön. Den heterosexuella matrisen handlar om att man som kvinna, ska vara kvinnlig och begära män som är manliga. Stämmer inte detta så bryter man normen.

En queerteoretisk utopi skulle vara en värld utan kön, där sexualitet inte är något som begränsas till en heteronorm.

 

Vad skulle en poststrukturalistisk feministisk utopi vara? Poststrukturalismen ifrågasätter gamla metaberättelser om mänskligheter västerländska synen på människan och det liberala sättet att se på människan som en varelse med förnuft som kan skapa sin egen frihet och inte påverkas av strukturer. Den ifrågasätter patriarkatsteorin som anses vara en allt för förenklad bild av samhället. Det anses vara mer komplex än så exempelvis så är det problematiskt att prata om kvinnor och män som grupper, eftersom man på det sättet också är med och skapar dem. Ett sånt synsätt försvårar också vägen eller resan mot ett jämlikt samhälle där män och kvinnor har samma möjligheter och rättigheter – är lika fria. Hur kan man jämställa två grupper om de inte finns?

Poststrukturalismen fokuserar på skillnader och förskjutningar inom grupper och mellan individer utifrån normer och strukturer istället för att katigorisera. Judith Butler komplicerar genusteorin genom att säga att kön och genus är samma sak. Att kön liksom genus är en socialkonstruktion och något vi bara tillskriver kroppen. Vad kom först kön eller genus?

 

Den poststrukturalistiska feministiska utopin kan omöjligt finna. Dels för att hela teorin handlar om att ingenting är sanning, ingenting är fast. Visserligen skulle man kanske anta att en poststrukturalistisk utopi skulle vara en värld utan kategorier, utan maktordningar, men är det möjligt? Det går kanske inte att komma ifrån makten, det går kanske inte att skapa ett samhälle helt utan strukturer, men det går att konstant ifrågasätta.

 

Judith Butler skriver:

 

Feminism handlar om den sociala förändringen av genusrelationer. Det kan vi förmodligen enas om allihopa, även om inte alla föredrar ordet ”genus”. Och ändå leder oss frågan om förhållande mellan feminism och social förändring ut i en besvärligt terräng. Man skulle kunna tycka att det borde vara uppenbart, men någonting gör det svårbegripligt. De av oss som får den här frågan ombed klargöra det vi redan förmodar, men som på inget sätt bör tas förgivet. Vi kanske föreställer oss social förändring på olika sätt. Vi har kanske har en bild av världen som den kommer bli, eller borde bli, när den förändrats av feminismen. Vi har kanske mycket skilda uppfattningar om vad sociala förändringar är, eller vad som kvalificerar sig som förändringsarbete. Men vi måste också ha en uppfattning om hur teori förhåller sig till förändringsprocessen, om det är så att teori i sig utgör ett förändringsarbete som har förändring som ett av sina resultat.

 

Hon ser på teorin som ett vapen för förändring och menar att oavsett om vi har en gemensam utopi eller inte, så måste vi luta oss mot teorin som ett förändringsarbetet.

 

Vad gör det att ha denna syn på utopin, att den inte finns? Avväpnar det feminismen? Gör det den starkare?

Det finns väldigt många olika svar på den frågan, men det är ju också det som poststrukturalismen säger – det finns inga svar, bara ett konstant ifrågasättande.

Det är lätt att förstå radikalfeminismens syfte, det är lätt att förstå liberalfeministernas syfte, det är också lätt att förstå queerteorin syfte och den postkoloniala. Men det är annu lättare att såga isär dem, att kritisera dem att förstå att de inte är fullständiga. Poststrukturalismen kan slå sig för bröstet, för genom att säga att ingenting är sant är det lätt att ha rätt.

 Det som jag har skrivit är inte en sanning utan ett utdrag ur en feminstisk debatt som förs.



[1] eskapism, flykt undan påfrestande uppgifter eller socialt ansvar; verklighetsflykt.

[2] progression, (jämn) tillväxt (t.ex. i skatteskala); (allmännare) framåtskridande.

[3] konditiona´lis, verbböjningskategori i vissa språk, t.ex. franska och spanska.


...

"Och Erik Almqvist skrev båda(artiklarna) för att han är Sveriges just nu mest begåvade reportageskribent – att han är man skiter jag ärligt talat i, eftersom jag inte arbetar med folk med planen att ligga med dem."

Det är väldigt intressant att han måste påpeka att han inte vill ligga med manliga medarbetare och han svarar inte på det. ÅÅÅh. Mysterium. Jag vill veta. Jag tänker att det måste vara:

1. För att han vill påpeka att han är hetro
2. Att han vill göra det för att kunna ragga på mig

Alternativt att han på något sätt vill påpeka köns obetydelse genom att säga motsatsen.

Annars fattar jag inte poängen.

Re: Objektiv kollaps?

Ett utdrag ur mitt mycket spännande mejlliv.


Siri,

vi har inte bara manliga medarbetare, men visst - den övervägande delen är manlig. Anledningen är att vi är en organisation som skapades för att göra (herr)fotbollstidningen Offside, och att Filter är en utveckling därifrån (layout-Ola, skribent-Erik, annons-Richard, VD- Tobias, ekonomi-Patrik och jag är »offsideare«). Bland de mer eller mindre fasta medarbetare vi tagit till oss för just Filterprojektet är mixen 50/50 (Ika, Ivar, Magnus, Jenni). Men, som sagt, dem har vi knutit till oss för att de är bra, och inte för att de är killar eller tjejer. (Hade jag sagt till Ika att jag ville att hon jobbade för oss för att vi behövde fixa till könsbalansen utgår jag ifrån att hon hade blivit vansinnig – och det med all rätt.) Strunt samma – vi får vara överens om att vi inte är överens, helt enkelt. Feminismen och genusvetenskapens poänger kan jag en hel del om – så pass att jag menar att mycket av det som kallas för just vetenskap, aldrig skulle klassificeras som vetenskap inom andra områden. Däremot är det en teori och en ideologi som har både vettiga och korkade sidor, som kan vara både inspirerande och deprimerande – och som man bör ta till sig med en kritisk blick och en nypa salt precis som med allt annat.

Så jag tycker faktiskt precis som du – det skulle vara spännande med en objektiv artikel om feminism som rörelse. Jag tror att nästa goda tillfälle bör inträffa ungefär ett halvår före nästa riksdagsval.

Ha det fint,

Mattias

 

 

4 dec 2008 kl. 15.35 skrev Siri Öhman:

 

> Hej, tack för bra och som det verkar ärligt svar.

> Okej, inget genusperspektiv... det kanske bara var jag som

> önsketänkte.

> Jag håller såklart inte med dig på flera punkter, framförallt vad

> gäller din syn på genusperspektiv. För mig handlar det om att

> synliggöra sexism, att se vilken betydelse kön ha i olika sammanhang

> och om det förekommer någon slags diskrimminering i värderingen av

> kön.

> Jag tycker att det är fint att ni försöker göra en tidning "bortom

> könsskyttegravarna", men tycker att det är lite naivt med tanke på den

> värld vi lever i. Det går inte att bortse köns betydelse i vårt

> samhälle, även fast man vill det och vi alla påverkas av de normer som

> finns kring kön.

> Även när det kommer till "bra" journalistik - vem bestämmer det? 

> Läsare? Jag

> vill gärna tro på en utopisk värld och hejjar ivrigt på alla sorters

> sammanhang som lyfter köns obetydelse, men tror att man i bakgrunden

> måste kritiskt granska sig själv och ha en genusanalys med sig för att

> kunna uppnå ett resultat som faktiskt inte har påverkats av

> könsnormer.

> Jag ifrågasätter objektiviteten i att bara ha manliga medarbetare för

> att jag vill ha en motivering eller ett svar på varför det är så och

> hur ni ser på saken, inte för att jag tänker avfärda det helt. Jag

> tycker att det är intressant att se på anledningen till varför det är

> så och om det på något sätt skulle kunna störa "objektiviteten". Jag

> tror också att många med mig har problem med att ni kallar er

> "objektiva" om ni bara har manliga medarbetare - framförallt kvinnor,

> dels för att de kanske känner att tidningen inte riktar sig till dem

> eller att det helt enkelt känns väldigt konstigt om ni strävar efter

> att göra en tidning bortom betydelsen för kön.

> Känns lite som ni halkat i er egen fälla.

> Det du skriver om ligga men en man känns jättekonstigt. Vad menar du?

> Att det är endast i sexuella termer som du tänker på kön?

> Annars hänger jag med på det mesta och inser att femninismen och

> genusvetenskapen måste totalt ha misslyckats med att beskriva sina

> poänger för dig.

> Målet är såklart en värld bortom kön, men där är vi inte än och vägen

> dit måste vara analyserande för att kunna hitta rätt strategier.

> Jag skulle vilja ha en "objektiv" artikel om feminism som rörelse. 

> Det vore

> roligt.

> Hälsningar

> Siri

> -----Original Message-----

> From: Mattias Göransson [mailto:[email protected]]

> Sent: den 4 december 2008 14:49

> To: Siri Öhman

> Subject: Re: Objektiv kollaps?

> Hej Siri,

> tack för ditt mail! Men det där genusperspektivet har du nog klistrat

> på själv, eller i vart fall övertolkat. Jag skulle aldrig ta ordet i

> min mun – eftersom jag tycker att det alltför ofta döljer vad jag

> kallar för (kvinnlig eller manlig) sexism. Med det menar jag den

> (alltför) utbredda ovanan att slentrianmässigt bedöma sakers värde

> utifrån om objekten eller upphovsmännen har snopp eller snippa.

> Att som till exempel du gör ifrågasätta Filters »objektivitet« för att

> vi har flest manliga skribenter är som jag ser det ett exempel på just

> kvinnlig sexism. (Tänk igenom vad du egentligen menar, och förklara

> gärna för mig på vad sätt ditt resonemang skiljer sig från det hos

> alla de män som genom tiderna avfärdat kvinnliga sammanhang för att de

> är just

> kvinnliga.)

> Mitt mål är att göra en tidning som går bortom könsskyttegravarna. 

> En bra

> berättelse är en bra berättelse – oavsett om den (som i nr 3) handlar

> om två äldre kvinnor som hittar en guldgruva i blåbärsskogen, eller

> (som i nr

> 5) om en ung man som viger sitt liv åt att rädda apor i Kongo. Bland

> alla de parametrar som avgör vilken av de båda som är starkast (den

> dramaturgiska bågen, tillgången till intervjupersoner och miljö,

> tidsåtgången etc, etc) kan jag inte se att artikelobjektens kön har

> annat än ytterst begränsad relevans. Och Erik Almqvist skrev båda för

> att han är Sveriges just nu mest begåvade reportageskribent – att han

> är man skiter jag ärligt talat i, eftersom jag inte arbetar med folk

> med planen att ligga med dem. Som en ren parentes tror jag att Ingrid

> Carlberg och Eva F Dahlgren (som är de andra två på min topp

> tre-lista) hade kunnat göra jobbet lika bra, men tyvärr är Ingrid fast

> anställd på DN och Eva har i år varit alltför upptagen med sin bok

> Fallet Sigrid Gillner (det enda hon hunnit göra för oss var ett

> enklare reportage i nummer 3).

> Men givetvis vet jag att det numera är normen att räkna snoppar eller

> snippor – och att det anses vara det mer »medvetna« och »tidsenliga«

> sättet att tänka – men i min värld är det tvärtemot

> snippsnoppräknandet som är förlegat och passerat och något som

> intelligenta människor tagit sig igenom, lärt sig av och sedan agerar

> bortom.

> Om du tittar på de tidningar som finns i de svenska

> tidskriftshyllorna, och hur tydligt uppdelade de är antingen mans-

> eller kvinnotidningar (eller efter tydliga fackämnen, eller politiska

> åskådningar, eller

> åldersgrupperingar) så tycker jag att de där raderna du citerar

> ("Oavsett kön, ålder och politisk uppfattning") är glasklara som

> relevanta.

> Jag räknar inte med att du ska hålla med mig – men nu har jag i alla

> fall förklarat hur jag resonerar och fungerar!

> Ha det bra,

> Mattias

>

>> 3 dec 2008 kl. 23.37 skrev Siri Öhman:

>>

>> Hej, har läst två av nummrena som har kommit ut och tycker verkligen

>> att det är bra läsning, men jag känner mig lite skeptiskt till det

>> påklistrade ”genusperspektivet”. Och som ni skriver på hemsidan om

>> tidningen så låter det som att ni verkligen har något bra och

>> objektivt att komma med.

>> 

>> 

>> 

>> ”Vi är till för dig som vill veta mer – först. Oavsett kön, ålder och

>> politisk uppfattning. Filter ger dig verkligheten, du drar

>> slutsatserna.”

>> 

>> 

>> 

>> Men, när jag kolla under kontakter är det bara män, män, män... är

>> hela skaran som jobbar på tidningen män. Känns inte speciellt

>> objektivt.

>> 

>> 

>> 

>> Tycker också att det är obehagligt att utropa sig som objektiv, det

>> är man aldrig.

>> 

>> 

>> 

>> Men som Judith Butler skriver så klokt:

>> 

>> 

>> 

>> "Om exempelvis föreställningen om subjektet inte längre är självklar,

>> inte längre förutsatt, då innebär det inte att den inte längre har

>> någon betydelse för oss, att den inte längre behöver uttryckas. Det

>> betyder tvärt om bara att begreppet inte är en byggsten som vi kan

>> förlita oss på, inte en outforskad premiss för politiska argument.

>> Begreppet har tvärtom blivit ett objekt för teoretiskt tänkande,

>> någonting som vi är tvingade att förklara."

>> 

>> 

>> 

>> Som jag tolkar – att kritisera är inte att förkasta, utan att vilja

>> förbättra eller alternativt utveckla något som egentligen är bra.

>> 

>> 

>> 

>> Jaja. Tack för mig. Jag ska fortsätta och läsa och kritiskt granska.

>> 

>> 

>> 

>> Skulle vara intressant att veta hur ni ser på objektivitet.

>> 

>> 

>> 

>> Bra initiativ!

>> 

>> 

>> 

>> Hälsningar

>> 

>> Siri


The end of mystery

Har funderat en massa över begrepp som feminism, genus, kön mfl. och kopplingen mellan feministisk teori och praktik och vad som egentligen kan kallas feministisk teori mm. Ja jag har funderat en massa helt enkelt. Det är lite som att om man träffar en person för ofta kommer man inte ihåg hur den ser ut. Jag har tappat innebörden på orden jag rabblar i mitt huvud och ur min mun varje dag. Så jag bestämde mig för att se om min älskade Butler hade svaret, eller iaf något nytt att komma med och det visar sig efter ca 3 sidor i Genus Ogjort(2006) att hon har besvarat den största delen av mina frågor och att hela hennes bok handlar om just dom frågorna. Its fantastic. Så nu är jag en genusteorinörd som sitter ensam i ett tyst rum och dricker te och läser Judith Butler. Roligt!

Så här skriver Butler om teori vs. praktik.

"Feministisk teori är aldrig helt skild från feminismen som social rörelse. Feministisk teori skulle inte ha något innehåll om det inte fanns någon rörelse, och rörelsen, i alla dess olika riktningar och former, har alltid deltagit i teoriskapande. Teori är en aktivitet som inte är begränsad till den akademiska världen. Den uppstår varje gång en möjlighet tänks ut, en kollektiv självreflektion görs, en dispyt om värderingar, prioriteringar och språk uppkommer."

Kanske låter självklart, men ibland är det mest självklara svårast att beskriva enkelt och också det allra viktigaste att verkligen beskriva så att man kan förstå det till fullo. Det som gör mig mest imponerad är att Butler verkligen lyckas att skriva saker utan hål och luckor, hon har med allt. Direkt man får en fråga i huvudet, så besvaras den en mening senare.

Så här skriver hon om vad som händer med ett begrepp när det börjar kritiseras:

"Om exempelvis föreställningen om subjektet inte längre är självklar, inte längre förutsatt, då innebär det inte att den inte längre har någon betydelse för oss, att den inte längre behöver uttryckas. Det betyder tvärt om bara att begreppet inte är en byggsten som vi kan förlita oss på, inte en outforskad premiss för politiska argument. Begreppet har tvärtom blivit ett objekt för teoretiskt tänkande, någonting som vi är tvingade att förklara."

Hon påpekar flera gången i texten att man inte bara kan skrota ett begrepp för att det är däligt och att kritik inte menas att man vill skrota det, kanske istället försöka hitta argument för att stärka det ytterligare eller ta nästa steg.

"Att ifrågasätta ett begrepp, ett begrepp som feminism, är att fråga hur det fungerar, vilka investeringar som finns i det, vilka förändringar det genomgår." skriver Butler.

Angående begreppet genus så letar de flesta som använder det efter en exakt definition, me too. Butler skriver "Min åsikt är att ingen enkel definition av genus kan vara tillräcklig, och att det är viktigare att följa begreppets färder genom offentlig kultur än att komma på en exakt tillämplig definition" Vilket kanske är något man har anat, men ändå fortsatt leta. Hur ska man kunna lära ut något utan att veta den exakta betydelsen av det man lär ut? Svårt.

Butler själv skriver att hon fick frågan om vad hon skulle undervisa om i en kurs i feministisk teori och svarade att feministisk teori inte har någon annan uppgift än att reagera på tidigare feministisk teori för att stärka den. Och inte genom att upprepa det vi redan vet utan för att hitta nya vägar. Klokt, men svårt att genomföra. Var ska man börja liksom?
Vilka teorier är viktiga för att komma vidare?

(Ser att jag ställer nya frågor under tiden och antar att jag kommer få svar på dem om jag läser vidare...)

Sen går hon in på sin syn på könsskillnad och genus och beskriver för mig vad biologismens egentliga syfte är och varför det är en feminstisk fråga - kan verka självklart - men att göra kvinnan till en varelse som i första hand är skapt till att reproducera vår mänsklighet säger sig självt. Det klingar illa tillsammans med frihet.

Du om nån slår av mig strumporna i kväll.

What Is Stha Problem?

W.I.S.P. står för Will
Ingen Snäll Patriarkal
(chef säga upp sig
snart)?: Lämna plats för
någon annan än din
polare


www.wisp.se

person:
alltså vi har redan pratat om det här? måste vi prata om jämställdhet hela tiden... vi har inte tid. allt annat är viktigare.

jag:
ja, ja, ja, ja. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. dö.

Heja WISP!

Lyssna på fulradio!

yeah you really do.

Eftersom jag inte kan se fler avsnitt av studio sixty, hade värk i alla delar av kroppen så att jag bestämde för att ta ett träningsbreak och var trött på min irriterande situation vad gäller vissa praktiska detaljer i mitt liv gjorde jag följande igår:

1. Lämnade in min telefon på lagning
2. Köpte alla hushållsprylar som jag har stört mig på att jag inte har(ex. korkskruv, vitlökspress(yes e its true), konservöppnare och decilitermått)
3. Bestämde att jag ska bo kvar i min lägenhet, no mercy ekonomin.
4. Sjöng några låtar jättehögt fast jag är rädd att grannarna ska höra och låtsades att jag hade en skrikande publik framför mig
5. Städade hela lägenheten, möblerade om, bytte plats på gardiner, bytte lakan, bar upp en supertung byrå själv(ja jag vet dumt, men har man inga starka vänner utan är den själv så...), spikade upp krokar och lite till - så att det nu ser ut som ja, min lägenhet. Roligt.
6. Och läste i min så sjukt spännande bok jättesnabbt för att komma till slutet, men jag somnade innan... typiskt.

Duktigt va?

Idag upptäckte jag att det fortfarande inte går att ringa till mig och att jag har lämnat in min telefon i onödan, men skam den som ger sig. Ringde till 3 igen och pratade för första gången med en trevlig person som faktiskt hjälpte mig på riktigt. Nu ska jag få ett nytt simkort - vi får se om det hjälper. Så länge får jag har en skittelefon med kuckeliku-ljud som meddelandesignal. Om jag får hjärtinfark inom kort tid så är det för den där signalen.

OK - ha det fint.

Festival Utopia på lördag!