(2)

Det var då. När jag läste Maja Lundgren och var intresserad av maffian. Eller snarare faschinerad. Kanske var det insikten om min egna strikta medelklassidentitet eller något annat som gjorde att jag längtade. Längtade efter brott, laglöshet och en annan värld. Kanske var det redan i februari när jag såg Gudfadern. Kanske var det när min vän pratade om Hells Angels. Ja, det var i alla fall då.

Männens totala manlighet. Den hegemoniska? Den efterlängtade? Vad vet jag.

Det är spännande hur det i sverige skyfflas under mattan. Att det antagligen finns personer som jobbar med att bibehålla den svenska tryggheten. Lögnen om att vi bor i världens tryggaste land. "Dom andra" länderna är farliga. Jag tror att det vi gör är farligt. Vi delar upp. Det som inte finns och det som finns.

Jag tror att maffian finns överallt. Den sysslar med alla slags brott. Men som Maja påpekar. Det är inte tigrarna som är farliga, det är myggen. Alla dom tusentals hemska brott som görs varje dag. Och jag menar inte bara de vanliga brotten - rånen, stölderna och våldtäkterna. Jag menar de allra farligaste knotten.

Och jag ser folk gå runt och jämra sig, för att de är blodsugna. Någon snor deras liv. Myggorna suger och suger. Snart äger de allt liv i världen. Och de blir större och större. Klådan blir värre.

Ja vad menar jag?

Det här handlar om de bitna. De som blir bitna varje dag. De som tystas. De som mår piss. De som överlever. De som börjar bitas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback