Du vet vad jag är, men inte vad det betyder.

Judith Butler. Längesen jag var imponerad av någon djupa intelligens som idag, watch this! Om en identitets flyktighet och om hur en identitet skapas i handlingen skriver hon följande:

"Att säga att jag "spelar" att vara en är inte samma sak som att inte vara på riktigt utan betyder att hur och var jag spelar en är det sätt på vilket detta varande blir etablerat, instiftat, cirkulerat och bekräftat."

Om hur identiteter skapas i förhållande till varandra skriver hon:

"Det imiterade reproduceras i viss mån av imitationen."

Hon är starkt emot kategorisering och användandet av begrepp utan att ifrågasätta dess flyktighet och frågar sig:

Hur kan man använda ett begrepp och samtidigt erkänna dets temporära eventualitet?

Och om begreppens åteskapande av sig själva skriver hon:

Kan "jaget" någonsin göra en rättvis upprepning av sig själv?

Jag vet, det är ur vissa synvinklar totalt oförståligt, men totalt genialt om man läser sakta och andas(och i viss mån lite mindre taget ur sitt sammanhang). I'm impressed!

Du vet vad jag är, men inte vad det betyder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback