one is not born a woman.

"To resfuse to be a woman, however, does not mean that one has to become a man."

Som en hyllning till studierna som är motiverande den här veckan, vill jag visa lite fin dokumentation av min studieteknik. Monique Witting är dagens hjälte.





Stockholms svar på Ritz(perfekt service, begagnade möbler och personlig touch) är mitt nya favvo. Att läsa med ett konstant mummel i bakgrunden kan vara bättre än total tystnad som kan inkludera skrap, andning, host mm. som erbjuds på universitetet.


Som vanligt kan det ibland vara svårt att göra sig förstådd i verbala sammanhang om man är mig och då måste man ibland ta fram en liten skiss. Försöker förklara hur man kan angripa makten från två håll. Det ena är "kvinnokampen", det andra är isärpetandet av begrepp och strukturet utifrån/uppifrån(enl. poststrukturalismen). Jag försöker hävda att man måste göra båda och hela tiden för att lyckas. Som H sa, man bör vara en strategisk essentialist. Använda det som behövs.


Genus handlar till stor del av relationen mellan män och kvinnor. Men det "nya"(det kom för typ 20 år sen) är att blanda in andra kategorier för att göra genusvetenskapen tvärvetenskaplig genom intersektionalitet. Där kommer sexualitet, etnicitet och klass in. mfl.


Ibland måste man göra annat på föreläsningar ex. spela luffarschack(jag vann!)


Vår coolaste föreläsare hade alltid detta tryck på sin tröja. Så rätt! Jag tror hon genom detta vill hylla Butler och imitationen av imitationen.


Illustrationerna är viktiga. Har avverkat 4 pennor sen jag flyttade till stockholm(!).


Det viktigaste är att teori möter verklighet, det har jag alltid sagt. Tyvärr var detta inslaget det mest deprimerade på hela kursen. Tanken var att personer som jobbar praktiskt med jämställdhet skulle komma och föreläsa och inspirera oss genusstudenter, men det var så genom-kasst att vi gick därifrån argare, mindre motiverade och mer deprimerade än vi någonsin varit. Det var 6 personer som pratade om olika saker. Ingen hade ett genusperspektiv... ingen maktanalys, ingen socialkonstruktivism, ingen poststrukturalism. Inget(!) som vi hade läst om.


"Kanske hade du lite brottom?" Jag tror Caludia tog i från tårna i sin kritik av min katastrofala uppsats. Jag är nöjd att hon träffade så rätt.


Hejja genus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback