feminismen är jordens enda möjliga räddning

det är inte ofta jag blir så trött som jag är just nu. jag får ofta frågan hur man beskriver feminismen kort. hm. hur ska man kunna beskriva ett helt teoretiskt fält kort? kan nån förklara marxismen kort. nä. tror inte. det. jaja. jag tycker i alla fall att det är ganska enkelt trots allt. även fast det kanske inte blir så kort.
 
lektion 1

feminism hanldar om maktfördelningen mellan män och kvinnor. män har generellt mer(mkt mer) makt än kvinnor i världen. det är inget nytt och egentligen inget att ifrågasätta. och ja, det finns män(individer) som har mindre makt än kvinnor(individer). men det känns ganska oväsentligt i sammanhanget när man pratar om generella strukturer.

lektion 2

feminismen är konstruktivistisk. dvs. att könen är socialt konstruerade. alltså att kvinna och man är något man blir, inte föds till. vissa feminister tror att man föds som kvinna och man(biologiskt) och sen får genus(manligt/kvinnligt) i vårt samhälle. andra tror inte att det går att skilja det biologiska könet och genus. dvs. att kön är något vi applicerar på våra kroppar efter att vi har fötts och att det inte bara finns två biologiska kön.

fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: nicole

cant wait.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback