Festivallärdom 1: Det är inte ok att gnälla

Det är obehagligt tydligt att det är det som gäller i vår organisation. Håll käften, le och se lösningar. Då kommer folk tycka bättre om dig och tycka att du gör ett bra jobb. Och det är inte bara hos oss det är så. Det är överallt. Jag tror det är lättare när man väl förstår det även fast det kan vara tufft när någon säger - "fan, ryck upp dig!". Eller inte tar ditt gnäll på allvar, fast du vet att du har rätt.
Det är faktiskt så att tycker du något är tokigt och behöver ändras på måste du se till att det händer. Du måste få den där personen som kan ändra på det övertygad om att det är viktigt. Du kan inte bara gnälla och vänta på att saker händer.
Visst, det är stenhårt. Men fan, det är så.
Sluta gnäll, börja göra saker.

Och ja, jag tycker också att det ingår i ledningens uppgift att lyssna på varandra och sina medarbetare. Ibland är det det enda som behövs, att man lyssnar en stund. Kanske 2 minuter i stressen. Det kan man också alltid bli bättre på. Det är också ledningens uppgift att bygga en fungerande organisation, där folk inte diskrimineras eller åsidosätts och som är öppen för förändringar till det bättre och där man som medarbetare på ett enkelt sätt kan framföra konstruktiv kritik.

Ett ögonblick ur mitt huvud efter två dagars vila. There will be more.


Kommentarer
Postat av: Anonym

ja! bra bra bra tankar piri!

lyssna inte klaga göra saker åt det.



evelina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback