Ett liv i tio ronder

Läste Åsa Sandells bok Bakom garden. Den är fantastisk. Läs den.
Åsa är kulturjournalist, författare och före detta proffsboxare. Hon beskriver sitt liv under de drygt tio år som hon boxades. Hon började sin karriär när hon var 28 år och gick 11 proffsmatcher efter att ha vunnit 4 SM titlar och en EM titel som amatör.
När hon var yngre var hon en talang i basket, men slutate pga prestationsångest. När hon boxas kämpar hon mot sin "rädsla för att lyckas" och det "skal" som hon har byggt upp.
Det är massa saker som är spännande med boken och som jag kan känna igenom mig i. Hennes kamp mellan intellekt och kärlek till att boxas. Det kroppsliga begäret.
Jag har alltid slagits mellan att bara vilja röra på mig, slå hårt på en boll och att reflektera och tänka. Det som händer när man idrottar är att tiden stannar upp. Du hinner inte reflektera, det är bara att springa, ta i, kasta sig efter bollen.
Jag har insett att jag i idrott inte ser några begränsningar. Jag ser inte hur jag skulle misslyckas. Vad gäller andra saker jag gör finns det alltid en liten prestationsångest. Att jobba i projekt av olika slag eller jobbkarriär över huvud taget är lite som sport, dock är det svårare att veta om man har lyckats eller inte. Det är svårare att få rak feedback. Du är bra, du har talang. Du är dålig, sluta. Det finns ingen bänk man hamnar på om man har en dåligt dag. Det finns ingen poängstatistik som visar hur grym du är när du är som bäst. I arbetet är det viktigt att vara jämn. Du får inte ha svackor. I idrott är det också viktigt, men det är ännu viktigare att du laddar och tränar inför specifika tillfällen då du ska prestera på topp.
Dessutom handlar idrott om att kombinera tanke och kropp på ett unikt sätt. Koordination. I projekt och arbete handlar det mer om att spetsa huvudet, vara intelligent och smart. Det är viktigt med reflektion och att lära sig av det man gör.
Det är samma sak i idrotten, men där upplever jag det mer naturligt. Som att det blir en automatisk del av träning och tävling.
Arbete och projekt har också en annan del. Det sociala. Du måste klara dig socialt. Det måste du i ett lag också, men det är enklare regler.
Spännande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback