Och livet under II

För ett tag sen skrev jag inlägget Och livet under. Idag är det inlägget publicerat på den fantastiska loggen fitt for fight. När jag läste det igen insåg jag att jag under tiden sen jag skrev det lärt mig nya saker.

Efter besöket hos urulogen som sa att detta inte var något farligt i och med att besvären endast satt i urinröret fick jag då komma till en uroterapeut (tänk att det finns!) för behandling.

När jag kom dit fick jag svara på 100 frågor igen, men jag antar att det är bra. Hon förklarade också att det oftast handlar om inflammation i slemsäckarna som finns i slemhinnan i urinröret. Det kan botas med "massage", vidgning och kortison.

Behandlingen går helt enkelt ut på att uroterapeuten stoppar in kortison i urinröret och vidgar det. Det låter obehagligt med är inte så farligt faktiskt! Man får bedövningssalva först! Behandlingen görs en/två ggr i veckan tills det är bra.

Hon sa också, och lyssna nu, att oftast så tar läkare bara en "sticka" för att kolla om det är urinvägsinfektion. Stickan visar endast om det är mycket vita eller röda blodkroppar i urinet, vilket det kan finnas om du har INFLAMMATION. Det behöver alltså inte betyda att du har en urinvägsINFEKTION av bakterier. Så se till att läkare skickar provet på odling! Antibiotika hjälper inte mot inflammation.

Jag har varit där tre ggr och det är svårt att säga om det har blivit bättre, men jag är hoppfull.

Att bara vara i ett rum med ngn som säger: ojoj, jag har så många som har samma besvär som dig och har hundra böcker om urinröret gör mig trygg.

TBC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback